Szentendre-Szigetmonostor közötti kerékpáros híd elhelyezésének kérdése
Az EuroVelo6 kerékpárút kapcsán két új híd fog épülni a Duna Szentendrei-Dunaágán. Az egyik Kisoroszinál, a másik Szigetmonostornál.
Szigetmonostor Budapest határától autóval szárazföldön körülbelül 27 km-re található, mivel az egyetlen összekötő híd, ahol belehet menni a szigetre autóskomp használata nélkül, Tahitótfalunál van. Ha Szigetmonostornak lenne autós összeköttetése Szentendrével, akkor ez a kilométerszám lecsökkenne körülbelül 13 km-re. Szigetmonostornak már régóta napirenden van egy autós híd építése, legutóbb az M0-ás híd építése alatt ígértek egy autós hidat a falunak, kompenzálva, hogy bár az M0-ás híd keresztül megy a szigeten, lehajtó nem készült róla. Az ígért híd azóta sem épült meg, ezért van a Megyeri híd a mai napig ideiglenesen átadva a forgalomnak. Szigetmonostornak mindig is érdeke volt egy autós híd megvalósulása, hiszen nagyban javítaná az infrastruktúráját.
Az EuroVelo6, ha autós hidat nem is, de kerékpáros hidat ígér a településnek. A tervek szerint 2021-re kéne, hogy megépüljön a híd. A kérdés az, hogy hova. Több helyszín is felmerült ennek kapcsán. Az egyik helyszín a határcsárdai autóskomp átkelő mellett van, a másik helyszín pedig a Pásztor rév mellett, ami Szigetmonostort közvetlen Szentendre belvárosával kötné össze.
„a.” helyszín: Határcsárda
A határcsárdai helyszínnek az az előnye, hogy a jelenlegi szabályozási terven nem kellene módosítani, és a vízművekkel sem kéne annyit egyeztetni, így valószínűleg hamarabb el lehetne kezdeni az építkezést. Ennek a hídnak a megépülésével annyi változna, hogy az embereknek nem kellene a kompra várni, hanem átbiciklizve/átsétálva a Határcsárdánál rögtön elérnék a volánbuszt, ami Újpest-Városkapuig közlekedik. Ez kielégítené azoknak az embereknek az igényeit, akik Pestre szándékoznak menni, bár mivel az autóskomp menetrendje folyamatos, csak rövid időt nyernének a híd megépülésével.
Azoknak, akik Budára járnak pár éve sokkal bonyolultabb a bejárás, mint azelőtt. Az M0-ás híd megépülése ugyanis többek közt azt is eredményezte, hogy a volánbusz járatok Pestre lettek átirányítva, a Budára közlekedő járatok pedig törölve lettek, így csak a HÉV-el lehet tömegközlekedve Budára menni. A HÉV állomást viszont vagy gyalog lehet elérni a Pásztor rév használata után, vagy a volánbusszal a Határcsárdától, de az plusz költséggel és idővel jár. Ha tehát Budát szeretné valaki elérni, akkor át kell szállni a HÉV-re Szentendre-autóbusz állomásnál. A 11-es úton rendszeresen fellépő reggeli dugók miatt viszont a volánbuszok lépésben haladnak, és így az utasok lekéshetik a csatlakozást, ha azzal mennek. Erre a helyszínre épülő híd tehát a Budára közlekedő emberek helyzetén nem segít.
Ez a helyszín nem hoz nagy fellendülést Szigetmonostor lakosságának, hiszen a boltok, iskolák, orvosi rendelők, gyógyszertárak Szentendre belvárosában találhatóak, ezért mindenképp volánbuszra kellene szállni, vagy többet kellene kerékpározni, hogy ezeket elérjék a lakosok. Ez a helyszín Szentendre peremén található és mivel a Szentendrére érkező turisták nagy része a belvároson túl nem megy, kiesik a mozgásterükből, így turisztikai fellendülést nem vonz maga után. Továbbá, ha ide épülne meg a kerékpáros híd, az kizárná annak a lehetőségét, hogy ide később autós híd épülhessen.
Látványterve:
„b.” helyszín: Duna korzó
A Pásztor rév melletti helyszín, ami közvetlen a Duna korzót kötné össze a szigettel, megvalósítása bonyolultabb. Először is szabályozási tervet kellene módosítani, másodszor pedig a vízművekkel egyeztetni egyes kutak esetleges áthelyezéséről a vízbázis védelme érdekében. Ezek következtében valószínűleg csak később tudna megvalósulni a beruházás.
Viszont ez a helyszín Szentendre szívével kötné össze a falut. Szentendrére több ezer turista jár évente, akik a Duna korzótól szívesen átjönnének a szigetre is, ezáltal a falu turisztikai fellendülésben is részesülne. A sziget településeit árvíz idején erről a helyszínről is ugyanúgy el lehetne érni, mivel a kerékpárút árvízszint felett lenne vezetve, ahova közvilágítás kiépítését is szeretnék.
A Duna korzótól az összes iskola megközelíthető gyalog, a legmesszebb lévő a Móricz Zsigmond Gimnázium és a Barcsay Jenő Általános Iskola is két kilométerre található, míg a Ferences Gimnázium csupán 450, a Szentendrei Református Gimnázium 550, a Petzelt József Szakgimnázium és Szakiskola 850 méterre található. Az orvosi rendelő és a gyógyszertárak is 500 méteren belül megközelíthetők.
Ami viszont talán a legfontosabb, az a HÉV-hez való könnyebb eljutás, ami mindössze 1 km-re helyezkedik el a Duna korzótól. A kerékpáros híd megépülésével a szigetmonostori lakosoknak érdeke, hogy buszjárat induljon a szigeten belül az autóbusz-állomásra, így a HÉV elérése egyszerű és gyors lenne. Ez megoldható lehetne a jelenlegi e-busz útvonalának a meghosszabbításával, ami nem bocsájt ki káros anyagokat, így nem szennyezné a kutakat sem. A 11-es úton fellépő mindennapos dugók miatt még a Pestre közlekedő lakosoknak is előnyt jelenthet az ezen a helyszínen épülő híd, hiszen a szigeten belül közlekedő e-busz szinte forgalom nélkül tudná megtenni azt a 4 kilométert a HÉV-állomásig, ahol a Pestre közlekedő volánbuszra is felszállhatnak, egy zónával olcsóbb jeggyel/bérlettel.
Látványterve:
A „b.” helyszín tehát több szempontból is kedvezőbb helyszínnek tűnik, hiszen az ezen a helyszínen megépülő híd tudná kielégíteni a legtöbb ember igényét, viszont az „a.” helyszínen épülő híd valószínűleg hamarabb építhető. Hosszú távon nézve, ha a Határcsárdánál épül meg a kerékpáros híd, az sajnos kizárja annak a lehetőségét, hogy oda autós híd épüljön a jövőben (ami Szigetmonostornak mindenképpen érdeke), illetve a Budára közlekedő embereknek a helyzetén nem segít.
Abban az esetben, ha az „a.” helyszínen épül meg a híd, kompenzációként felmerülhetne például a Pásztor rév menetrendjének módosítása, hogy legalább a forgalmasabb időszakokban folyamatosan járjon, illetve az esti órákban a HÉV-hez igazítva óránként járjon, ezzel segítve a Budára közlekedőket, ugyanis jelenleg a Pásztor révnek nagyon szűkös a menetrendje és este 19:30 után nem is közlekedik. Ez viszont azt eredményezi, hogy aki arra jár Budára, annak vagy mindenképpen el kell érnie ezt az utolsó járatot, vagy vehet volánbusz jegyet és mehet a Határcsárdához, ami ismét plusz költség és idő, nem beszélve arról, hogy lehet, így a Pásztor révnél marad a biciklije vagy autója, amivel reggel odáig eljutott.
Összefoglaló térkép:
Források: