Kör-Vas-Út blog

2 éves az M4-es metró

2016. március 28. - b.agoston

Szinte hihetetlen, de két éve már, hogy 2014. március 28-án, pontban déli 12 órakor elindult a menetrendszerű forgalom a budapesti M4-es metró vonalán.

Az évfordulót kihasználva a következő időszakokban néhány bejegyzésben a metróval fogok foglalkozni. Bemutatom, mi indokolta a metró építését, megmutatom, miért is nehéz, hogy valaha is elérje az ígért utasszámot; de ami talán a legfontosabb, több részletben bemutatom majd mit is nyertünk a metróval. (Előre bocsátom, sokkal többet, mint amennyire az elsőnek tűnik. De ezt amúgy a fokozatosan emelkedő utasszámok is igazolják.) Arra is ki fogok térni, indokolja-e bármi, hogy pl. a „régi piros hetes" buszt visszaállítsák.

És elő is kerítek majd néhány fényképet, még az építkezések idejéből, a felszínről és a föld alól, az épülő állomásokról is.

Tovább

A Fehér-tavi Halgazdasági Vasút

Ha visszatekintünk a történelemben, a Dél-Alföld Magyarország kisvasúti fellegvárai közé tartozott, elég csak a Kecskeméti Kisvasutat, a Békés megyét behálózó Alföldi Első Gazdasági Vasutat vagy az 1975-ben megszüntetett szegedi "Madzagvasutat" említeni. A jelen nem túl fényes a régióban, azonban a Fehér-tavi Vasút továbbra is maradéktalanul szolgálja ki országunk egyik legnagyobb halgazdaságát.

20160121_121233.jpg

UE/28 típusú mozdony nyitott személykocsival a Fehér-tavi Halgazdasági Vasúton
(fotó: Balog Péter; Szegedfish Kft. engedélyével)

Tovább

Idén is - Várostervezési Napok 2016!

2016-ban immár 7. alkalommal rendezzük meg a Várostervezési Napok (VTN) című versenyünket. Jelmondatunk:

Álmodj, Tervezz, Alkoss!

A VTN különlegessége, hogy három kar szakkollégiuma közösen szervezi: az Építőmérnöki Kar mellett az Építészmérnöki Kar és a Közlekedésmérnöki és Járműmérnöki Kar szakkollégiumai is csatlakoznak hozzánk.

A verseny célja, hogy az alapvetően erről a három karról érkező hallgatók együtt, közös csapatokat alkotva Budapest egy jelentős csomópontját feladatul kapva feltárják a csomópont és környezetében felmerülő problémákat, majd egy kétnapos projektmunka keretében javaslatot is tegyenek azok megoldására.

boritokep_blogra.jpg

Tovább

Déli pályaudvar, avagy mi a baj a magyar közéleti gondolkodással?

  A Déli bezárása ismét szóba került. Sajnos, úgy tűnik, minden eddiginél komolyabb veszély fenyegeti. Így aztán kénytelen vagyok erről is írni. A legnagyobb baj, hogy a probléma sokkal mélyebb annál, minthogy valakik tévesen gondolkodnak a város szükséges fejlesztéséről. A probléma forrása a közéleti gondolkodás egysíkúsága.

  A Déli pályaudvart nem szabad megszüntetni, ebben szinte teljesen egységesnek mondható a szakma álláspontja. Ezúttal is megpróbálok mélyebbre ásni, és a miértekre is válaszolni. Ezúttal viszont kifejezetten a magánvéleményem következik, amely nem feltétlenül egyezik a Kör-Vas-Út tagjainak álláspontjával.

  A Déli pályaudvar felett időről időre elkezd Damoklész kardjaként lebegni a bezárás híre. Most sincs ez másképp. Eredetileg én magam csak legyintettem, hogy „ezt már hallottuk", de ahogy egyre több hír lát napvilágot, egyre komolyabbnak látszódnak a gondok.

Tovább

Fonódó projektlista - II. rész

 Az előző részben ismertettem a Budai fonódó villamoshálózat két fő projektjét, a Bem rakparti ágat és a Széll Kálmán téri ágat. Mai bejegyzésemben a kapcsolódó projekteket mutatom be: érintve a Széll Kálmán teret, a Clark Ádám teret, és persze az új, CAF villamosokat is.

 A két ág mellett tehát még más projektek is kapcsolódnak a fonódóhoz. Íme:

3. Széll Kálmán tér teljes rekonstrukciója

A teljes projektet most nem mutatom be, ez elég nagy ahhoz, hogy egy külön bejegyzés szóljon majd róla. Az átépítése azért kapcsolódik a fonódóhoz, mert a tér Széna tér felőli végén néhány évvel ezelőtt megszűnt a (kétvágányú) kapcsolat a Krisztina körúti (18, 59, 61) és a Margit körúti (4, 6) vonalak között. Ahhoz, hogy Óbuda és a Villányi út között villamos közlekedhessen, legalább ezt vissza kellett építeni. A vágánykapcsolatok már korábban elkészültek, egy ideig a 18-as és a 4/6 használták őket, tehát ez nem volt akadálya a fonódó elindulásának.

Tovább

Új híd épülhet Szegeden

Újra felröppentek a hírek a szegedi déli Tisza-hídról, miután megkapta a megvalósuláshoz szükséges környezetvédelmi engedélyeket. Az alábbi bejegyzésben pár gondolatban összegeztem, milyen hatásai lesznek ennek a projektnek Szeged városfejlődésére és közlekedésére, illetve a dél-alföldi régióra és a határon átnyúló kapcsolatokra.

839482_n_1.jpg

Az új híd látványterve (forrás: delmagyar.hu)

Tovább

Tetszett a bejegyzés? Kövesd a blogot!

blog.hu